SKREV ANBEFALINGER: Sondre Ternsten Bye forteller at læreren på kulturskolen, Iselin Bast, skrev anbefalinger og hjalp elevene videre. Foto: Kjersti Bache
– Jeg var egentlig litt sjenert og fant meg ikke til
rette i noen hobbyer. Ikke før jeg begynte på tegnekurs
Da Sondre Ternsten Bye (22) begynte på tegnekurset til Iselin Bast i 9. klasse, ble grunnlaget lagt for ei framtid med grafisk design. Nå er han ferdig med første
året på Westerdals.
Kjersti Bache
Av Kjersti Bache
Publisert
Publisert: 19. august 2018
– Hadde jeg ikke
gått på tegnekurset i Kulturskolen, er det ikke sikkert jeg ville vært der jeg er i dag, slår Sondre Ternstein Bye fast.
Kulturskolen har i mange år spilt en viktig rolle for mange unge i Larvik. Viktigere enn
mange kanskje tror, ikke bare for kreativiteten, men også i det å forme mennesker, og det å finne meningen med livet.
I år er rundt 1.500 elever tilknyttet Kulturskolens mange tilbud i Larvik, og rundt 800 av dem gå
på selve kulturskolen i Sliperiet.
Han slet med å konsentrere seg på skolen, og var en elev som tegnet hele tiden – litt ustrukturert. Først da han begynte på «tegninga», ble det orden på
sakene.
– Jeg var egentlig litt sjenert og fant meg ikke til rette i noen hobbyer. Ikke før jeg begynte på tegnekurs. Så ble vi en veldig bra gruppe, med nesten bare gutter. Vi ble veldig nære, og var masse sammen
på fritida. Endelig møtte jeg noen med de samme interessene.
Spesielt var det Thomas Larsen Otterdal og Sondre som var mye sammen, og er det enda. Begge skatet i tillegg.
– Iselin Bast er kanskje den koseligste
dama jeg vet om, sier han om sin kunstlærer på Kulturskolen. Og fortsetter:
– Hun har skrevet anbefalingsbrev til skoler, og hun sender mail og spør hvordan det går. Iselin mente forresten at jeg burde bli håndverker.
Han smiler. For selv om tegninga på Kulturskolen bød på en god variasjon mellom frihåndstegning og data, er det grafisk design han har landet på.
– Vi utvikler framtidsressursene kreativitet og fantasi
– Når vi snakker om framtidens yrker, er kreativitet og fantasi viktige egenskaper. På kulturskolen står de verdiene i høysetet.
Det sier rektor Endre Lindstøl og teamleder Magne Rutle på Larvik kulturskole.
– Jeg kommer fra ungdomsskolen, og ser at det er viktig for unge å bli trygge på andre ting enn skole. For eksempel ved å utvikle kreative ferdigheter, som å lære seg å improvisere, sier Rutle.
Målet
er å være et kreativt ressurssenter for hele kommunen.
– I år går Kulturlab i gang med musikalsk låtproduksjon i tillegg til animasjon, koding, film og gaming, forklarer Lindstøl.
Nytt av året
er også et komplett tilbud som varer fra null til åtte år, der Jazzsprell er et helt nytt kurs.
– Verdens ledere i dag sier at kreativitet er viktig for framtidens jobber. Vi gir plass til improvisasjon i musikken og
på de andre kursene. I tillegg er samspill en etterspurt egenskap. Hos oss arrangerer vi konserter fra de helt enkle til de mer avanserte, sier Magne Rutle, som er nytilsatt musikklærer ved kulturskolen.
– Iselin så
styrkene til hver enkelt elev
For Hanna Flesche Hellenes (23) har tegning vært en del av hele oppveksten, fra hun skriblet i skolebøkene til hun nå studerer byplanlegging på NMBU.
– Jeg husker ikke helt
når jeg begynte, men jeg holdt på til jeg var ferdig med videregående.
Hun er hjemme i Larvik etter et år med landskapsarkitektstudier i Leeds og så byplanleggingsstudier på Norges miljø- og biovitenskapelige
universitet (NMBU) på Ås.
– Tegningen ble på en måte konkretisert på kulturskolen. Det var deilig. Vi tegnet, laget keramikk, malte og gjorde alt mulig. Det var stimulerende på så mange
måter.
Hun forteller begeistret om kunstlæreren Iselin Bast, som inkluderte dem i musikk, kunsthistorie og aktuelle problemstillinger i tiden.
– Vi gledet oss alltid til vi skulle på kulturskolen. Iselin var flink
til å se hver enkelt, og hun lyttet til oss som likemenn.
Den dag i dag tegner Hanna Flesche Hellenes hver dag. I stedet for dagbok har hun alltid med ei tegnebok.
– Jeg har ikke hatt fokus på å være en realistisk
tegner, men Iselin Bast så styrkene til hver enkelt elev. Jeg eksperimenterer mye og liker å utfordre meg selv.
BYPLANSTUDIER: Hanna Flesche Hellenes bruker tegneferdighetene hun lærte på Larvik kulturskole aktivt både i studiene på universitetet på Ås og i kunstprosjekter på fritiden. Foto: Kjersti Bache
Bruker tegning aktivt
Etter ett år med landskapsarkitektstudier i Leeds, fant Hanna ut at planter og plener likevel ikke er hennes felt.
– Jeg søkte byplanlegging ved NMBU på Ås og starter
på andre året nå i høst, sier hun.
På alle studiene etter videregående har hun hatt stor glede av sin lange erfaring med å tegne.
– Jeg merker at tegningen sitter veldig i handa
etter så mange år. I Leeds hadde vi ett helt semester med bare tegning, og da var det mange som sleit. Jeg hadde en kjempefordel, smiler hun.
Hun er klar på at tegningen kommer godt med i studiet.
– Det
er en stor fordel å tegne når man skal formidle og visualisere ideer. Jeg tegner og maler fortsatt på fritiden også, og gjør ulike prosjekter både alene og sammen med andre i kombinasjon med kunstarter som for eksempel
musikk, sier Hanna Flesche Hellenes.
Kreativ klubb
Sondre Ternsten Bye har lært å lage sine egne skissebøker, og synes det er fint å kunne velge hvilken papirkvalitet han skal bruke.
–
På kurset hos Iselin lærte vi mange forskjellige teknikker. Leire, linoleumstrykk, tegning, maling. Det var alltid moro. Og vi guttene møttes før kurset og laget kakao og pratet. Det var som en kreativ ungdomsklubb.
Han
husker at hver gang det var Studio Nille-forestillinger, ble de spurt om å bidra.
– En gang laget Thomas Larsen Otterdal og jeg et eget nummer med Diablo. Til en annen forestilling trengte de noen til å tegne en svær
vegg med graffiti. Da møttes vi før og etter kurset og jobbet. Det var så spennende.
Senest på eksamen før sommerferien fikk Sondre bruk for teknikene han lærte på Kulturskolen.
– Jeg
laget et linoleumstrykk. Plutselig tenkte jeg, jeg vet hvordan jeg gjør det, jeg husker det fra tegninga. Og det ga meg bra karakter.
Frihåndstegning viktig
For Sondre ble det et år på folkehøgskole
med grafisk designlinje etter videregående.
– Jeg synes egentlig alle burde gå et år på folkehøgskole. Du utvikler deg veldig på det ene året. Det er som er en slags voksen barnehage, ler han.
Etter
folkehøgskolen tok han et jobbeår, på Coop i Stavern mens han gjorde litt grafisk design på siden. Og endelig kom han inn på Westerdals.
– Jeg elsker å være student, erklærer han, og legger
til at han liker veldig godt å bo i Oslo, der det skjer noe hele tiden.
– Hvor lenge gikk du på tegninga på Kulturskolen?
– I fem år, helt til ut videregående. Og jeg har veldig bruk
for frihåndstegninga jeg lærte der på Westerdals. Vi jobber gjerne med ideer i en skisseprosess før vi går rett på data. Det er enklere å visualisere det en tenker med blyant.